Οι τεμπέληδες της εύφορης Ελλάδας

και η κρυφή γοητεία της μπουρζουαζίας με αστική αυτοπεποίθηση
Ελλάδα 1978- 2022
«Θέλεις να δουλέψεις; Πραγματικά αυτό είναι μια ιδέα εφιαλτική», επιπλήττει ο πατέρας τον μικρότερο γιο. Ενώ καμαρώνει όταν η υπηρέτρια τον ενημερώνει στο δωμάτιό του, όπου βρίσκεται απομονωμένος, ανίκανος να μετακινηθεί, ότι τα παιδιά του κοιμούνται διαρκώς: «Μπράβο! Αυτά τα παιδιά ξεπέρασαν όλες μου τις προσδοκίες»!
Οι τεμπέληδες της εύφορης κοιλάδας είναι μια ελληνική ταινία του 1978 σε σκηνοθεσία και σενάριο του Νίκου Παναγιωτόπουλου.
Ένας πατέρας και οι τρεις γιοι του κληρονομούν ένα αρχοντικό σπίτι μαζί με την υπηρέτρια. Απομακρύνονται από τα εγκόσμια για τα επόμενα επτά χρόνια και ενεργοποιούνται μόνο για να φάνε και να έρθουν σε ερωτική επαφή με την υπηρέτρια. Ο μόνος που αντιδρά είναι ο μικρότερος γιος, και αυτός όμως δεν φαίνεται να έχει τη δύναμη να ξεφύγει από αυτήν την κατάσταση.
Το σενάριο βασίστηκε στο μυθιστόρημα του Αλμπέρ Κοσερί «Les Fainéants dans la vallée fertile» «Oι τεμπέληδες στην εύφορη κοιλάδα»,
Τι σημαίνει αυτή η ιστορία, αυτοί οι άνθρωποι; Οι κριτικές του 1978 μιλούσαν για την αποχαύνωση και παρακμή της αστικής τάξης. O ίδιος ο σκηνοθέτης δήλωνε τότε ότι πρόκειται για μια πολιτική ταινία, με θέμα την οκνηρία και τη χαλαρότητα που έχει διαβρώσει όλες τις κοινωνικές βαθμίδες. H αλληγορική διάσταση της ταινίας ίσως έχει υποχωρήσει με τον χρόνο μπροστά σε μια πιο ανάλαφρη και χιουμοριστική ανάγνωση. Παραμένει η ευρηματικότητα του σεναρίου και η στέρεα δομημένη ατμόσφαιρα που κυκλώνει τον θεατή.
Ελλάδα- Ιθάκη στον Αιώνιο Χρόνο του Τώρα
108 Μνηστήρες, παράσιτα, στην ηλικία του Οδυσσέα που δεν πήγαν να πολεμήσουν για την τιμή και την αξιοπρέπειά της πατρίδας τους, τρώνε και πίνουν στην αυλή του παλατιού της Ιθάκης, ξεκοκαλίζουν τη δημόσια περιουσία, σφάζουν όλα τα ζώα της πανίδας, βόδια μοσχάρια πρόβατα και γουρούνια και συνουσιάζονται με τις δούλες του άστεος.
Με την διαχρονική όραση του οραματιστή ποιητή μας
Αστική αυτοπεποίθηση και απίστευτο θράσος ανθρώπων που δεν έχουν να παρουσιάσουν κανένα έργο, κανένα αξιοσημείωτο σταθμό, καμία διαδρομή εκτός από πτυχία Ιησουίτικων πανεπιστημίων
και περγαμηνές Ναϊτών εγκληματιών τραπεζικών υπαλλήλων

Πώς είναι δυνατόν τέσσερις άνθρωποι, ένας πατέρας με τους τρεις γιους του, να ζουν σε μια πολυτελή βίλα χωρίς να κάνουν απολύτως τίποτα, επί επτά ολόκληρα χρόνια; Μία υπηρέτρια είναι ο μοναδικός συνδετικός κρίκος με ό,τι αποκαλούμε ζωή και κίνηση…

Δεν είναι επτά χρόνια Είναι πολύ περισσότερα…. είναι 20 Αιώνες και μία Ημέρα
Από δω έως την Αιωνιότητα του Ομηρικού Διηνεκούς
Αστραία

5 thoughts on “Οι τεμπέληδες της εύφορης Ελλάδας

  1. Έχουμε Καραγκιόζη και γελωτοποιούς στη νεότερη ιστορία του homo sapiens;
    Έχουμε, όπως αναφέρονται στα Ομηρικά Έπη. Τον θρασύδειλο Θερσίτη, υβριστή, νταή και τζάμπα μάγκα σε στρατιωτική αυλή. Τον χτυπάει ο Οδυσσέας με το ραβδί.
    Και έχουμε τον Ίρο ζητιάνο και χαφιέ γυρολόγο διασκεδαστή των μνηστήρων που Οδυσσέας τον δέρνει με ομηρική πυγμή.
    Έχουμε και ένα πολύ ενδιαφέρον διήγημα του Ανδρέα Καρκαβίτσα που αναφέρεται στον ζητιάνο Καραγκιόζη της εποχής του.
    Ο Φ. Πολίτης γράφει ότι «ο Τζιριτόκωστας δεν είναι απλώς ένας κοινός τύπος Κραβαρίτη. Είναι ο Έλλην πολιτικός, ο Έλλην επιστήμων, ο Έλλην χρηματιστής ή έμπορος, ο ολέθριος «έξυπνος» Ρωμηός της εποχής μας»
    Ποιοι είναι οι Έλληνες Καραγκιόζηδες «Ρωμιοί» της εποχής μας;
    Αναζητείται το καινούργιο μυθιστόρημα για να τους περιγράψει σε πλήρη διαφάνεια χωρίς σκιές, όλο το ολόγραμμα τους, τα λόγια τους τις πράξεις τους με τις δύσοσμες οσμές .

    Το Αρχέτυπο του Καραγκιόζη

    Αρέσει σε 1 άτομο

  2. «Οι τεμπέληδες της εύφορης κοιλάδας» του Νίκου Παναγιωτόπουλου έχουν συμπληρώσει μια 25ετία από την πρώτη προβολή τους (1978), αλλά ο χρόνος δεν βάρυνε πάνω τους. Αντιθέτως? αφαίρεσε τους συμβολισμούς της εποχής, ενισχύοντας το χιούμορ, την ειρωνεία και τον σαρκασμό που πηγάζει από το ίδιο το θέμα και την καθημερινότητα των ηρώων. Τη σκιώδη, βέβαια, καθημερινότητα, γιατί το μόνο που κάνουν με συνέπεια είναι να κοιμούνται και, τον πρώτο τουλάχιστον καιρό, να συμμετέχουν στην τελετουργία των γευμάτων, για τα οποία φροντίζει με επιμέλεια η υπηρέτρια.
    https://www.kathimerini.gr/culture/158681/oi-tempelides-tis-eyforis-koiladas/

    Μου αρέσει!

  3. Τι σημαίνει αυτή η ιστορία, αυτοί οι άνθρωποι; Οι κριτικές του 1978 μιλούσαν για την αποχαύνωση και παρακμή της αστικής τάξης. O ίδιος ο σκηνοθέτης δήλωνε τότε ότι πρόκειται για μια πολιτική ταινία, με θέμα την οκνηρία και τη χαλαρότητα που έχει διαβρώσει όλες τις κοινωνικές βαθμίδες. H αλληγορική διάσταση της ταινίας ίσως έχει υποχωρήσει με τον χρόνο μπροστά σε μια πιο ανάλαφρη και χιουμοριστική ανάγνωση. Παραμένει η ευρηματικότητα του σεναρίου και η στέρεα δομημένη ατμόσφαιρα που κυκλώνει τον θεατή.
    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9F%CE%B9_%CF%84%CE%B5%CE%BC%CF%80%CE%AD%CE%BB%CE%B7%CE%B4%CE%B5%CF%82_%CF%84%CE%B7%CF%82_%CE%B5%CF%8D%CF%86%CE%BF%CF%81%CE%B7%CF%82_%CE%BA%CE%BF%CE%B9%CE%BB%CE%AC%CE%B4%CE%B1%CF%82

    Μου αρέσει!

  4. Το μεγάλο φαγοπότι ! La Grande Bouffe . Τέσσερις μεσήλικες άνδρες, ο Μαρτσέλο (πιλότος), ο Μισέλ (στέλεχος της τηλεόρασης), ο Ούγκο (μάγειρας) και ο Φιλίπ (δικαστής) μαζεύονται στη βίλα του Φιλίπ, σε οργιαστικό φαγοπότι… Θα φάνε μέχρι σκασμού…. Ο Μαρτσέλο επιμένει ότι θα πρέπει να καλέσουν και γυναίκες για να τους κάνουν παρέα. Τρεις πόρνες Θα τους κρατήσουν συντροφιά για τρείς μέρες, μέχρι την πλήρη εξαθλίωση… στο τέλος έσκασαν απο την λαιμαργία τους αφού καταβρόχθισαν το σύμπαν

    Αρέσει σε 1 άτομο

Σχολιάστε